Naar het mooie stadje Durango

29 juni 2024 - Durango, Colorado, Verenigde Staten

Helaas hebben we beide niet al te goed geslapen. Het bed is erg lekker, maar eigenlijk net even te warm. En we hebben geen airco hier. Maar ach we zijn inmiddels wel wat gewend en dus opstaan en douchen en naar het ontbijt buffet. Die valt ook wel wat tegen eerlijk gezegd en met een klein bordje met een muffin, wat fruit, een eitje, een worstje en natuurlijk koffie voor Elske lopen we terug naar onze kamer, waar we aan tafel kunnen zitten. We vertrekken vroeg uit dit hotel, want ze willen om tien uur al dat we uit checken, maar dat is prima voor ons. We rijden de auto een straat of vier verder waar we wat langer gratis mogen parkeren en lopen even de hoofdstraat door. Het is een enorm gezellig dorpje met leuke winkeltjes. En alles ziet er enorm goed verzorgd uit. Er is zelfs een plaats waar je oude kleding of materialen kan recyclen. Een soort “het goed kringloopwinkel” maar dan gratis. Voor iedereen. Het dorpje is echt heel netjes en heeft hele goede voorzieningen, zoals openbare toiletten en een heel fijn stadspark.

Als we terug komen bij de auto zegt Tom dat we rechtsaf moeten richting onze volgende bestemming, maar wij gaan linksaf nog even kijken bij de bergen en een enorme waterval. Als we in de buurt komen wordt het al wat drukker op de weg en de parkeerplaats is behoorlijk vol. We kijken even rond en volgen dan de weg die ons Tomtom aan geeft. Dat betekent dat we weer door de winkelstraat terugrijden richting de bergen. Onderweg stoppen we nog even langs de kant van de weg, omdat we hier zo enorm veel eekhoorntjes zien. Ze zijn superklein en oh zo schattig. Verder met de trip rijden we na het centrum van Telluride linksaf de bergen in en we stijgen meteen omhoog. Met een prachtig uitzicht over de Rocky Mountains rijden we de San Juan Skyway op die kronkelend tussen en over de bergen door loopt. Genieten dit. uiteraard worden er weer veel gestopt, zeker als ik het rijden even overlaat aan Elske, omdat ik me te moe voel. Helaas geeft onze Tomtom al een paar dagen soms problemen en valt hij af en toe uit. Nog niet eerder hebben we deze problemen gehad, maar nu lijkt het wel of hij niet meer oplaadt. Heel erg vervelend, maar gelukkig heb ik in mijn reisboek de weg per dorpje Uitgeschreven en zullen we niet snel verdwalen.

Gelukkig ken ik Durango een klein beetje nog van onze reis van vorig jaar en kan ik ons redelijk makkelijk naar ons hotel toe leiden zonder Tomtom. We kunnen ons weer aanmelden en lopen richting de hoofdstraat van het Oude cowboy dorpje. Inmiddels is veel gemoderniseerd, maar de oude stoomtrein geeft een hele mooie sfeer aan de omgeving. We zitten zo’n vijftig meter van het station, dus we horen de hele dag de luide toeter gaan van de trein. Toch laten we de trein nu voor wat het is, want daar hebben we vorige jaar al een rit mee gemaakt door de Rockies. We lopen verder langs de leuke winkeltjes en restaurantjes en genieten van de omgeving. Met een nieuw t-shirt in de tas lopen we terug richting het hotel waar we onze spullen weer kunnen laten. Vanmiddag werd het bewolkter en hebben we onze jas aangedaan, maar inmiddels is het toch alweer wat warmer geworden, dus ook onze jas kan lekker op de kamer blijven. Het is zes uur een ik zie een leuk restaurant in de hoofdstraat. Dus lopen we weer terug naar de hoofdstraat en zoeken een plaatsje in het Strater hotel. Het is een oud historisch hotel met Saloon. De saloon heet de Belle Diamond en is precies zoals ik ze ken uit films en de Lucky Luke stripverhalen. De dames lopen in Burlesque kleding en er zit een pianist oude rag time muziek te spelen. En hoe! Waanzinnig goed die kerel. En het kent alle deuntjes van vroeger met de verhalen erbij. Wij zitten boven op het balkon en kunnen zo goed over de beneden verdieping heen kijken. Aan de bar zitten twee cowboys, en verder zit het vol met mensen die van deze nostalgie houden. Een oudere dame zit bijna alles mee te klappen en soms te zingen. We bestellen een eenvoudige maaltijd en zitten lekker te eten. Allebei een pijpje met Budlight bier in de hand. Het is tenslotte vakantie. De pianist maakt er een feestje van en we zouden willen blijven, maar zijn ook wel moe van de reis. Dus besluiten we terug te gaan naar het hotel. Maar buiten komt het nu met bakken uit de hemel vallen. Dus even wachten tot een geschikt moment, ondertussen genieten van de vrolijke piano klanken. De laatste twee dagen zijn de enige geweest waar we een klein beetje regen hebben gehad, maar het verklaart ook, waarom het hier zo vreselijk mooi groen is. En als de bui dan bijna over is, stappen we lekker in ons t-shirt de straat op en lopen we terug naar onze slaapplek voor vannacht. Wederom een heerlijk dag.

1. Ria Koreman:
    29 juni 2024
    Wat een heerlijk verhaal weer, genieten hoor en die vogel prachtig Elske maar al die foto's zijn zooooo mooi. XXX
  2. H.e.spijker spijker:
    29 juni 2024
    Eindelijk een beetje regen..maar zeer mooie foto's.

Jouw reactie