Old town of Crawdad festival

18 juni 2024 - Folsom, California, Verenigde Staten

Vandaag vertrekken we weer uit Sacramento, maar we hebben de kortste rit van de hele vakantie te rijden. Onze volgende bestemming is Folsom en dat is maar een half uurtje rijden. Dat is ook wel eens fijn. Hierdoor hebben we ook nog de hele dag de tijd om in Sacramento te kijken en de omgeving op te snuiven. We rijden naar het Waterfront Old Town district waar de oude western tijd nog goed te zien is. Hier is Sacramento ooit gestart. Eerst waren er Cowboys die op zoek gingen naar goud en al snel bloeide daar een gehele economie. Eerst nog primitief, zoals we het beeld uit Western films kennen. Een onderdeel was de Pony Express, ruiters die per paard de post door het hele land brachten, later met een koets en daarna met een trein. Ook de oude trein staat hier nog en je kan een stukje mee met de trein. De pony express gaan we nog wel vaker tegen komen deze reis. Omdat het hier nu 32 graden is kiezen we ervoor om onder de overkappingen van de oude huizen te lopen in de schaduw. Bij een restaurant ergens tegenover het oude station en de rivier, gaan we even zitten voor een kop koffie, thee en een gebakje. Alhoewel zeg maar gerust gebak, want de blueberry muffin van Elske en de koffie-kaneel cake van mij zijn zo groot, dat je met drie man er van kan eten. Dat was dan ook maar direct onze lunch.

We lopen nog wat straatjes door en genieten. Een stukje voor ons zit een wat oudere man onderuit gezakt op een stoel. De benen iets uit elkaar. “Kijk nou eens” zegt Elske. Z’n piemel hangt eruit! Hahaha en verdomd de man heeft een kort broekje aan en heeft niet in de gaten dat zijn zaakje er naast hangt. Ach ze zijn zo vrijdenkend hier in Amerika hahahah. Wat wel jammer is dat er voor de oude huizen gewoon geparkeerd mag worden, dus overal staan grote autos. Dat haalt wel een beetje de sfeer naar beneden. Toch is het een fijne wandeling en komen we pas na een paar uur weer terug bij de parkeergarage an de rand van het oude centrum. Daar kijken we nog even op internet naar een eventuele bijeenkomst voor klassieke autos en die vinden we ook. Er is een groot festival hier in Sacramento met veel live muziek en oude auto’s. Het heet het Crawdad Music Festival. waarschijnlijk zo gekozen, omdat het morgen vaderdag is. We twijfelen enorm, want beide zijn natuurlijk erg leuk. Maar we zijn maar eenmaal in dit gebied en om dan in een expo hal te gaan zitten is wel een beetje jammer eigenlijk. En dus besluiten we om eerst nog met de auto nog wat rond te gaan rijden en meer te ontdekken van de gezellige stad.

We rijden weer richting de J straat, daar waar we gisteravond prima hebben gegeten. In deze buurt zijn veel Murals (muurschilderingen) en gezellige markten en winkels. Maar ook de huizen zijn hier erg mooi. We parkeren de auto en lopen lekker door de wijk. Na een paar blokken komen we bij het Sutters Fort. Het oude Fort uit 1839 was een plaats voor de Cavaliers (militaire), maar ook voor opvang van vluchtelingen, meestal Hawaiians. In die tijd behoorde Californië nog niet toe aan de Verenigde Staten, maar was onderdeel van Mexico. Toch wilde dit gedeelte van Californië maar al te graag bij de Verenigde Staten horen,  omdat de VS een betere economie hadden. En zo geschiedde ook. Het is mooi om even door de oude verhalen heen te lopen en de werktuigen te bekijken. De opvang kamers met de bedden en hun spiralen van gespannen touwen. We hebben geleerd waar de wens: “sleep tight” (slaap lekker) vandaan komt. Je hoort het wel eens in films en tv programma’s maar we hebben nu gezien dat er een gereedschap was om de touwen onder je matras wat strakker te draaien, zodat je matras wat harder was (Tighter). Doordat je dan hoger boven de vloer lag was er ook minder gevaar om gebeten te worden door ongedierte. Leuk weetje.

We lopen door wat straatjes richting de auto en uiteraard worden er de nodige fotos gemaakt door Elske. Bij de auto stel ik de TomTom in op het adres van de Guitar Centre, een groot muziek winkel waar ik al meerdere keren ben geweest en de nodige gereedschappen heb gekocht. Ik heb alleen echt niets meer nodig en voordat ik de auto uit stap zegt Elske nog: denk er aan, alleen als je het echt nodig heb hahaha. Ik loop een paar rondjes en bespeel even een aantal gitaren. Zo fijn weer om na twee weken weer een gitaar in mijn handen te hebben. En uiteraard hangt er genoeg moois, Maar ik houd het netjes en koop slechts twee nieuwe t-shirts.

Vanaf de muziekwinkel nemen we de grote highway richting de stad Folsom. Eerst rijden we te ver door en staan we in een nieuwbouw wijk. De wijk heeft wel wat weg van Zeewolde zegt Elske. Ik snap de vergelijking. Niet dat het er net zo uit ziet, maar. Zo’n nieuwbouwwijk heeft nog weinig ziel zal ik maar zeggen. Wat ze wel heel leuk hebben gedaan, dat is een grote weide gemaakt waar het helemaal vol loopt met geitjes.

We rijden terug naar de andere zijde van de snelweg en zien dan het hotel de Hampton Inn liggen. Als we binnen stappen blijkt het een onderdeel van Hilton te zijn en lijkt het aan niets te ontbreken. Er is een mooi entree en ontbijt ruimte. Er is een mooi zwembad, spa en fitness ruimte en je mag hier gratis je was doen. In een aparte ruimte staan grote was- en droogmachines die gewoon beschikbaar zijn voor iedere tijdelijke bewoner. Ook wij maken er graag gebruik van. Als we de was hebben gedaan, zetten we de droger voor ons aan het werk en gaan wij buiten de deur eten. Vijfhonderd meter verderop is een In-n-out burger restaurant. Een typisch jaren vijftig diner waar je prima hamburgers en patat kan eten en ook niet al te duur. De jonge bediening achter de balie is er goed en in het eet gedeelte loopt de schoonmaker, een oudere man zijn benen onder zijn lijf vandaan om alles maar spik en span te houden. En dat doet hij goed zien we wel. Ondanks dat hij met bijna iedere bezoeker, ook met ons een praatje maakt, houdt hij het allemaal strak bij.

Na het eten lopen we met een volle buik terug en kunnen we de droge was mee naar onze kamer nemen. De heerlijke douche doet ons goed na zo’n lange dag en al snel liggen we weer heerlijk te slapen in het grote bed.

1. M.J.KoremanSpijker:
    18 juni 2024
    Wat goed dat je niks gekocht heb in de gitarenwinkel hahaha. Maar wel weer een heerlijk verhaal. XXX
  2. Joke&Hennij:
    18 juni 2024
    Zo te lezen een rustige dag.Marco even lekker kunnen spelen.
    En jij Elske weer mooie foto’s gemaakt.👌

Jouw reactie